Tương tự như trong bài thi IELTS Listening, các bạn sẽ gặp lại dạng bài Completion trong bài thi IELTS Reading với những loại bài tương tự như Note completion, table completion, summary completion, hay flow-chart/ diagram completion….Trong phạm vi bài viết này, các bạn sẽ được giới thiệu 3 loại bài của dạng Completion
Cùng trang bị “chiến thuật làm bài” cho dạng bài này nhé!
B1: Đọc tiêu đề của đề bài
Nắm được chủ đề chung của toàn bộ bài đọc
B2: Xác định số lượng từ/ số tối đa có thể điền
B3: Xác định keywords và từ loại của từ cần điền
Đọc qua các vị trí cần điền, gạch chân các keywords để xác định vị trí thông tin trong bài đọc; đồng thời xác định vị trí đó cần điền loại từ gì. Chú ý đến những keywords không biến đổi hoặc khó biến đổi như tên riêng, năm….
B4: Đọc kỹ câu hỏi, xác định vị trí thông tin tương ứng trong bài đọc - kỹ năng Scanning
Dựa vào keywords vừa gạch chân, xác định vị trí thông tin trong bài đọc – thường được paraphrased.
Nếu câu có những keywords không biến đổi hoặc khó biến đổi như tên riêng, năm….thì bám vào đó để scan trong bài đọc:
- Các con số (data, ngày tháng năm)
- Tên riêng, Tên viết tắt (những từ được viết hoa)
- Tiêu đề (in nghiêng, trong ngoặc kép)
- Thuật ngữ, khái niệm chuyên môn (nhìn nguy hiểm hoặc có gạch nối ở giữa)
B5: Check lại nội dung của câu hỏi và vị trí thông tin vừa scan
Kỹ năng paraphrase: Cần xem kỹ vị trí thông tin vừa tìm có trùng khớp thông tin với câu hỏi không, tránh điền thông tin sai.
Ví dụ: The burden of thirst
Locating water underground and then reaching deep wells by digging requires geological knowledge and expensive, heavy machines. Abandoned wells and water projects litter the villages of Konso.
2
Today, a UK-based international non-profit organisation called WaterAid is working to bring water to the most remote villages of Konso. Their approach combines technologies proven to last such as building a sand dam to capture and filter rainwater.
Choose NO MORE THAN ONE WORD AND/ OR A NUMBER from the passage for each answer
1. Specialist knowledge and equipment are needed to dig ………
2. WaterAid uses a dam made of…………… to capture rainwater
Bước 1: Tiêu đề cho chúng ta hình dung chủ đề liên quan đến việc thiếu nước và cung cấp nước.
Bước 2: “NO MORE THAN ONE WORD AND/ OR A NUMBER” - Chúng ta chỉ được phép điền tối đa 1 từ và/hoặc 1 con số.
Bước 3:
- Trong câu trên, keywords là từ chứa thông tin chính của câu và khó paraphrase: knowledge, equipment, dig, WaterAid, dam và rainwater.
- Từ loại:
+ 1. dig là động từ thường, vậy từ cần điền có thể là một danh từ hoặc trạng từ
+ 2. sau giới từ “of” là một danh từ hoặc Ving
Bước 4: Dựa vào keywords có thể xác định thông tin câu 1 là câu đầu tiên đoạn 1, thông tin câu 2 ở 2 câu đoạn 2. Các từ đều được giữ nguyên, chỉ paraphrase 1 từ:
machines = equipment
Bước 5: Thông tin ở bài đọc đã xác định trùng khớp với câu hỏi.
Vậy đáp án câu 1 là danh từ “wells” và câu 2 là danh từ “sand”
PRACTICE
Exercise 1:
Complete the table below.
Choose NO MORE THAN TWO WORDS from the passage for each answer.
Chunking
Type of reader | Reading method | Effect of method on reader |
Skilled reader |
|
|
(4)……. |
|
|
Reading Passage:
A skilled reader will read a lot of words in each block. He or she will only look at each block for an instant and will then move on. Only rarely will the reader's eyes skip back to a previous block of words. This reduces the amount of work that the reader's eyes have to do. It also increases the volume of information that can be processed over a given period of time. On the other hand, a slow reader will spend a lot of time reading small blocks of words. He or she will often go back, losing the flow and structure of the text, and muddling their overall understanding of the subject. This irregular eye movement quickly makes the reader tired. Poor readers tend to dislike reading because they feel it is difficult concentrate and comprehend to written information.
Exercise 2:
Complete the sentences below.
Choose NO MORE THAN THREE WORDS from the passage for each answer
Power-packed fliers
For their size, birds are tremendously powerful creatures. We know this thanks to an ingenious series of tests performed by researchers at Duke University in North Carol. The researchers placed a specially trained and small bird called budgerigar in a wind tunnel and measured how much muscle power it needed to maintain flight at various airspeeds up to 50 kilometres per hour. The small bird had to be trained, not only because it had to fly in the artificial environment of the wind tunnel. but also because it had to do so while wearing a tiny oxygen mask. The mask allowed zoologist Vance Tucker and his colleagues to monitor the budgerigar's oxygen demand, and thus the amount of mechanical energy it was producing.
Questions:
1 Scientists have done experiments on birds in a …………………………………
2 The birds reached a maximum hourly flight distance of……………..………………..
3 The aim of scientists was to calculate the amount of………………………………………….. they needed to fly.
ĐÁP ÁN
Exercise 1:
(1) words
(2) eyes
(3) information
(4) slow reader
(5) often
(6) tired
(7) concentrate
Exercise 2:
(1) wind tunnel
(2) 50 kilometres
(3) oxygen