Hotline: 0906 201 222
Trong bài thi IELTS Listening, dạng Form/Note/Table Completion thường xuất hiện trong section 1 và là dạng phổ biến nhất.
Có 2 dạng bài gồm:
Chúng ta hãy cùng nhau tìm hiểu các chiến thuật để chinh phục dạng bài thi này nhé!
Step 1. Xác định số từ được phép điền
Nếu bài thi xuất hiện yêu cầu như sau: “WRITE NO MORE THAN ONE WORD AND/OR A NUMBER” thì chúng ta chỉ điền 1 từ và/hoặc 1 con số
Nếu yêu cầu có đề cập "Write no more than three words" thì khả năng rất cao sẽ có đáp án có 3 từ.
Step 2: Đọc tiêu đề của bài
Ví dụ, với tiêu đề "Tour information”, chúng ta hãy cùng nhau brainstorm một vài thông tin có thể xuất hiện trong chủ đề này nhé. Chúng ta sẽ có:
- Transportation
- Luggage
- Tour date
- Group size
- Length of stay
- Hotel name
Vậy chúng ta cần đọc kỹ tiêu đề của bài để nắm được ngữ cảnh của đoạn hội thoải, từ đó khoanh vùng trường từ vựng có thể xuất hiện.
Step 3: Đọc và phân loại câu hỏi
- Gạch chân và chú ý chờ nghe key words để không bị những thông tin rác làm xao nhãng câu hỏi cần nghe (key words là những từ khó có thể bị paraphrase, chắc chắn sẽ được nhắc đến)
Ví dụ, với hai từ khóa "Nationality"; và "postcode". Trong bài nghe có câu “I was born in Nevada state, America and the postcode there is 18B501”. Từ đây, chúng ta có thể tìm được câu trả lời cho 2 thông tin trên.
Chúng ta cùng đến với một ví dụ khác nào!
Bài thi cho chúng ta 2 từ khóa “Nationality” và “Home country”. Có thể thấy, chúng ta cần tìm cùng 1 thông tin nhưng lại cần 2 loại từ khác nhau. Bây giờ, chúng ta cùng phân tích các cụm từ có thể đưa ra thông tin trên nhé! Chúng ta sẽ có:
+ I’m originally from…
+ I was born in…
+ I come from…
- Với những thông tin bị thay đổi thì cần xác định LOẠI thông tin cần điền (các loại số, tên người, tên môn học, tên cơ sở vật chất..). Tuy nhiên, chúng ta cần chú ý những từ không bị paraphrase như "passport", "visa", "ID card";.
- Xác định loại từ cần điền dựa vào những từ đứng trước hoặc sau.
Chúng ta cùng đến với một ví dụ nhé!
Bài thi như sau: “preferred location: _____ area” Chúng ta có thể thấy “area” mà một danh từ. Trước danh từ, chúng ta cần một tính từ để bổ nghĩa cho danh từ ấy. Ngoài ra, trong đoạn hội thoại có câu “It doesn’t matter to me where the house is but it would be nice to be central.” Dựa vào suy luận trên, chúng ta có thể chốt được đáp án là “central”. |
Nào, bây giờ chúng ta cùng luyện tập nhé.
Bài thi có câu “three _____ bedrooms”.
Từ loại của “bedrooms” là …? Để bổ nghĩa cho “bedrooms”, chúng ta cần một …? Chúng ta sẽ nghe được “all three bedrooms are single but we can provide a rollaway bed upon request”
Vậy từ cần điền là …?
- Đoán trước nghĩa của từ cần điền dựa vào các signals.
+ and, or: cùng từ loại, cùng sắc thái
+ but, yet: cùng từ loại, ngược sắc thái
Chúng ta cùng luyện tập với một ví dụ nhé!
Các bạn sẽ được nghe câu “this location may not be convenient for those working in the downtown area, but the air around here is totally _____” và thấy 2 đáp án A. fresh và B. polluted. Chúng ta cùng phân tích nhé! Chúng ta có từ “but” dùng để nối 2 từ cùng từ loại nhưng ngược về sắc thái. Chúng ta nghe được từ “convenient”, và sau đó là “but”. Vậy ta sẽ kết luận được là cần một từ ngược sắc thái với từ “convenient”. Đó là đáp án B. polluted. |
Nào, chúng ta cùng thực hành nhé!
Bài thi xuất hiện “Also, there is a large and _____ garden, where you can enjoy the view with a good book” và 2 đáp án A. smelly và B. lovely.
Chúng ta thấy từ “and”; từ này dùng để nối 2 từ cùng từ loại và cùng sắc thái. Vì vậy, chúng ta chốt được đáp án là …? Chính xác. Đáp án đúng là B. lovely
LƯU Ý: CÁC LỖI SAI THƯỜNG GẶP
- Đối với dạng bài thi này, các bạn có thể bị bẫy bởi từ “more”. Chúng ta thường thấy từ “more” trong mẫu câu so sánh hơn, nên chúng ta thường có suy nghĩ sau “more” là một tính từ. Tuy nhiên, sau “more” có thể là danh từ, tính từ hoặc trạng từ. Vì vậy, chúng ta phải nhìn vào từ đứng trước “more” để xác định từ loại phù hợp cần điền vào chỗ trống.
Exercise 1: Write NO MORE THAN TWO WORDS AND/OR A NUMBER for each answer
DREAMTIME TRAVEL AGENCY
Holiday name whale watch experience
Holiday length 2 days
Type of transportation (1)………………………
Maximum group size (2)………………………..
Next tour date (3)……………………….
Hotel name (4) the………………..
Exercise 2: write one word and/or a number for each answer
Application for a Current bank account
Type of current account:
the (1)……………..account
Full name of applicant: Pieter Henes
Data of birth: (2)………………….
Joint account holder(s): No
Current address: (3)……………..Exeter
Time at current address (4)……………………
Previous address: Rielsdorf 2, Utrecht, Holland
Telephone: work (5) ………………….home 796431
Occupation: (6)………………….
Identity (security): name of his (7)………….: Siti
Opening sum:
(8)…………………………….to be transferred from Fransen
Bank, Utrecht
Statements: Every (9)………………………
Requests:
supply information about the bank’s (10) ………………………
service
ANSWER KEY:
Ex 1:
1. Minibus
2. 15 people
3. April 18
4. Palisades
Ex 2:
1.
2. Select
3. 27.01.1973
4. 15 Riverside
5. 2 weeks
6. 616295
7. Engineer
8. Mother
9. 2000
10. Month
11. Internet
SCRIPT:
Exercise 1:
Question 1-4
CONSULTANT: Good afternoon, Dreamtime Travel. How can I help you?
CUSTOMER: Oh, hello! I am interested in the holiday you offer along the coast near here.
CONSULTANT: Yes, we operate several tours up the coast. Where in particularly do you want to go?
CUSTOMER: Well, I like the send of the holiday that mentioned whales. Was it, err, “Whale watching”.
CONSULTANT: Oh, that‟s our “Whale watch experience”. It‟s very popular. And it‟s based on a lovely little town with nice beaches.
CUSTOMER: Oh right. And how long does it last?
CONSULTANT: It‟s 2 days. And that includes four hours travel time each way from here.
CUSTOMER: Good. I don‟t want to be away any longer than that. So is that by couch?
CONSULTANT: Actually, it‟s by minibus. We‟d like to keep those tour small and personal, so we don‟t take whole couch load of people. In fact, we only take up for 15 people on this tour, although we do run it with just 12 or 13.
CUSTOMER: Oh right. So do you run these tours often?
CONSULTANT: Well, it depends on the time of year. Of course in peak times like the summer holidays, we do them every weekend. But at the moment, it usually once a month at most.
CUSTOMER: And when is the next one going?
CONSULTANT: Uhm, let me see. Err, there‟s one in 3 weeks‟ time which is April 18th, and then we don‟t have another one until June 2nd.
CUSTOMER: Alright. Err. And is April a good time to go?
CONSULTANT: Pretty good, though the really good time is later in the year. I have to say though that the whale sighting is only one of the many things offered.
CUSTOMER: Really?
CONSULTANT: Yes. The hotel itself where you stay has great facilities. It called the Pallisade.
CUSTOMER: Err, the Pari… what?
CONSULTANT: No, it‟s actually the Pallisades. P-A-L-L-I-S-A-D-E-S. it‟s right on the main beach there.
CUSTOMER: Oh, I see.
CONSULTANT: All of the rooms have nice views, and the food is really good there, too.
CUSTOMER: Alright.
Exercise 2:
Question 1-5
CUSTOMER: Good morning. I‟d like to open a bank account, please.
MANAGER: Certainly. If you‟d like to take a seat, I‟m up just get some details from you. It won‟t take long.
CUSTOMER: Thanks.
MANAGER: Is it a current account or a deposit account you want?
CUSTOMER: A current account.
MANAGER: Right. I‟ve got the application form, here then, we have different types. I see you‟ve got a list of that.
CUSTOMER: I decided on the one called select.
MANAGER: Right. That‟s fine.
So first of all, can I have your full name, please?
CUSTOMER: Yes, it‟s Pieter Henes. That‟s P-I-E-T-E-R.
MANAGER: Is it H-E-N-N-E-S?
CUSTOMER: Err, only one N, actually. It‟s a less common spelling of the name.
MANAGER: Oh right. OK. And what is your date of birth, please?
CUSTOMER: 27th of August, 1973.
MANAGER: Right. And will this be a joint account?
CUSTOMER: No, just myself.
MANAGER: OK, fine. And where are you living, Mr. Henes?
CUSTOMER: 15 Riverside.
MANAGER: Is that one word?
CUSTOMER: Yes.
MANAGER: Exeter?
CUSTOMER: Yes.
MANAGER: How long have you been in your present address? Is is more than 2 years?
CUSTOMER: Err, just 2 weeks, actually. I only arrived in the country a month ago. I‟m from Holland.
MANAGER: Oh, that‟s fine. But we normall ask the previous address in that case.
CUSTOMER: Oh yes. Well, it‟s Rielsdorf 2. That‟s R-I-E-L-S-D-O-R-F 2, Utrecht.
MANAGER: Holland. OK. Thank you. Do you have a daytime telephone number?
CUSTOMER: Yes. I think the number of my office is 606295. Uhmm, just a minute. I‟d better check. Oh no, sorry, 616. I‟m not used to this yet. Would you like my home number, too?
MANAGER: Yes, please.
CUSTOMER: It‟s 796431.
MANAGER: Are they both local number?
CUSTOMER: Yes.
Question 6-10
MANAGER: Right. And your occupation?
CUSTOMER: Well, I‟m in Britain as a project manager, but that not my main job. I‟m an engineer by profession.
MANAGER: I see. I think I‟ll put that then. It‟s shorter. Now we usually ask information which we can use to check your identity or security reasons. You now, if you phone us.
CUSTOMER: Right. My wife‟s first name …
MANAGER: Mother‟s might be better. It‟s less likely to be known.
CUSTOMER: Okay. Hers is Siti.
MANAGER: Siti?
CUSTOMER: Yes. S-I-T-I. It‟s Indonesian.
MANAGER: Fine. And how much would you like to open your account with. We often ask for minimum sum of £50. That‟s about €75.
CUSTOMER: Well, I‟m going to transfer €2000 from my Dutch account, just till I get paid. In fact, I want to ask you about that. What‟s the best way to do it?
MANAGER: It depends which banks you‟re with.
CUSTOMER: It‟s Fransen in Utrecht.
MANAGER: OK, fine. I‟ll check it in a minute. If we have link with them, we can do a direct
transfer. But it‟s not a big problem either way.
Uhm, let‟s see. How often do you want to receive statements?
CUSTOMER: I haven‟t really thought. What‟s the usual thing?
MANAGER: It‟s up to you. Some people like it weekly.
CUSTOMER: Oh, no. That‟s too often. Can I have them sent once a month?
MANAGER: Yes, that‟s fine. Is there anything else?
CUSTOMER: I was thinking of registing for your internet service at some stages.
MANAGER: Oh, yes. Would you like me to send you information about that?
CUSTOMER: Please, yes.
MANAGER: And would like to receive information about the bank’s other services: insurance, loans, anything like that?
CUSTOMER: Uhmmm, I don’t think so. Thanks.
MANAGER: That’s OK then. And one last thing…